Oppimistehtävä #1 a
Sosiaalisen median sovellukset ja palvelut
Milleniaalina sosiaalinen media ja sen eri kanavat ovat luonnollisesti minulle jo entuudestaan hyvin tuttuja. Käytän päivittäin useita eri palveluita kommunikoidakseni ystävieni ja perheen kanssa, pysyäkseni perillä maailman menosta sekä ihan yleisen viihdearvon vuoksi. Tehtävässä pyydettiin tarkemmin tutkimaan kahta eri sosiaalisen median sovellusta: yksi, joka on jo ennestään tuttu ja yksi, joka ei ole tuttu. Ensimmäiseksi sovellukseksi valitsin Instagramin, koska sitä käytän varmasti eniten. Tuntemattomamman sovelluksen valitseminen olikin vaikeampaa, mutta päädyin siinä TikTokkiin.
Palvelun suosio on merkittävästi muuttanut kulttuuriamme siinä määrin, että sen kautta pääsee asteen lähemmäksi Hollywood näyttelijöitä, poliitikkoja ja muita julkisuuden henkilöitä. Tänä päivänä Instagramin suosituilla ihmisillä eli vaikuttajjilla on suuri merkitys erityisesti nuorten ostokäyttäytymiseen ja he ansaitsevatkin hyvin tekemällä yhteistyötä eri yritysten ja järjestöjen kanssa.
Instagramin kautta pyritään myös vaikuttamaan nuorten poliittisiin näkemyksiin etenkin yhdysvalloissa. Tutkimuksen mukaan jo yli 70% yhdysvaltain senaattoreista oli Instagram-tili vuonna 2018.
Vaikuttajien kanssa yhteistyön tekemisen lisäksi yrityksille on Instagramissa paljon mahdollisuuksia. Yrityksen brändiä voi rakentaa olemalla aktiivinen ja persoonallinen julkaisuissa sekä kommentoidessa muiden kuviin. Mikäli yritys myy kuluttajille suoraan palveluita tai tuotteita, on mahdollista linkittää ostopaikka suoraan kuvaan, jotta ostoelämys olisi mahdollisimman vaivaton. Maksettua mainos tilaa saa myös ostettua, jolloin kohdennuksen mainokselle voi tarkentaa Facebookin tavoin esimerkiksi tiettyyn ikäryhmään, sukupuoleen tai kaupunkiin.
TikTok on lyhyiden (max 15 sekunttia) videoiden jakamiseen tarkoitettu sosiaalisen median palvelu. Sovelluksessa käyttäjä kuvaa videon ja voi tämän jälkeen muokata sitä filttereillä tai lisätä siihen musiikkia. Vaikka palvelun ikäraja on 13-vuotta on sen käyttäjäkunta pääosin hyvin nuoria noin 10-18-vuotiaita. Sovellus on alunperin perustettu Kiinassa vuonna 2016 nimellä Douyin ja se on tasaisesti nostanut suosiotaan vuoden 2018 jälkeen kun se muuttui kansainvälisemmin TikTokiksi. Tuoreimman tutkimuksen mukaan keskimääräinen käyttäjä viettää päivässä 52 minuuttia sovelluksen parissa, joten se tulisi ehdottomasti ottaa huomioon kun yritys miettii sosiaalisen median kanavia.
Kuten Instagramissa vaikuttajamarkkinointi on isoin tapa yrityksille päästä nähdyksi. Tämä uusi sosiaalinen media on tuonut valoon uusia todella tunnettuja vaikuttajia, joita on jo näin lyhyessä ajassa kutsuttu muun muassa Super Bowl mainoksiin.
Muita tapoja yritykselle kerätä näkyvyyttä TikTokissa on tietenkin oman tilin luominen ja sisällöntuottaminen. Palvelusta voi myös ostaa maksettua mainostilaa.
Yhteenvetona voisi sanoa, että nämä molemmat palvelut ovat ehdottomasti tämän hetken merkittävimpiä mainostuspaikkoja yrityksille. Ainoa valinta kysymys onkin minkä ikäiselle katsojalle haluat kohdentaa mainoksen.
Terkuin,
Ronja
Kommentit
Lähetä kommentti