Oppimistehtävä #1 b
Yritysten, organisaatioiden tai järjestöjen sosiaalisen median käyttö
Tänä päivänä lähes kaikki toimivat yritykset ovat jollain tasolla sosiaalisessa mediassa. Mikäli yrityksellä ei ole näkyvyyttä verkossa, on lähes sama kuin yritystä ei olisi. Sosiaalinen media on jokaiselle yritykselle olennainen tiedotus, markkinointi sekä mahdollisesti myös yrityksen sisäisen kommunikoinnin kanava.
Brändin mielikuvan ja asiakas sitoutuneisuuden voi nostaa aivan uudelle tasolle kun yritys on aktiivinen ja viestii joukosta eroavalla tavalla sosiaalisessa mediassa. Hyvänä esimerkkinä viime vuosina some suosioon noussut amerikkalainen pikaruokaketju Wendy's. Heidän pääviestintä välineensä on Twitter, jossa he uusien tuotteiden mainostamisen lisäksi nasevasti vitsailevat ja kuittailevat kilpailijoille. Wendy'sin konsepti ja markkinointijohtajan mukaan brändin ääni on muotoutunut vuosien aikana ja kuvaavin sana siitä on "sassy".
Vastaavasti Wendy'sin isoin kilpailija McDonald's ei ole lähtenyt mukaan kiusoitteluun vaan pitää brändinsä Twitterissä ihan perinteisillä mainoksilla ja kevyillä vitseillä. Toki toisella heistä on myös isompi markkina-asema valmiiksi eikä erottautumiselle välttämättä ole tarvetta.
Päätin pitäytyä ruoka-alalla ja tarkempaan tarkasteluun otin Suomen isoimpia ruokavalmistajia: Atria, Snellman ja HK. Kaikki edellä mainitut ovat sosiaalisessa mediassa. Käytössä on Facebook, Instagram, Twitter ja YouTube. Poikkeuksena Atrialla on myös LinkedIn yritysmaailman kontakteja ajatellen ja HK:lla ei ole ollenkaan Twitteriä.
Eniten seuraajia näillä kaikilla on ehdottomasti Facebookissa. Siellä jokaisella on useita kymmeniä tuhansia seuraajia kuin taas Twitterissä, Instagramissa sekä YouTubessa vain muutamia tuhansia. Tämä johtuu todennäköisesti aktiivisuudesta sillä Facebookissa näistä jokainen on huomattavasti aktiivisin. Kohderyhmä todennäköisesti markkinoinnille on vähän vanhempi sukupolvi, jotka pääosin Facebookia käyttävätkin. Mielestäni kuitenkin tärkeä markkinarako jää käyttämättä näillä kaikilla kolmella yrityksellä kun muihin sosiaalisiin medioihin ei ole panostettu. Suomessa ei toistaiseksi ole vastaavaa sometaituriyritystä kuten aiemmin mainittu Wendy's. Olisi myös valttikortti erota mainonnalla, jotenkin kilpailijoista.
Yleisesti sosiaalisen median strategiakin vaikuttaa olevan lähes sama kaikilla kolmella. Uusien tuotteiden mainostusta sekä reseptien jakoa. Olisi rohkea veto kääntää kelkkaa ja tehdä jotain uutta näin Suomenkin markkinoilla.
Terkuin,
Ronja
Kommentit
Lähetä kommentti