Oppimistehtävä #2 a
Tietosuojakysymykset
Oppimistehtävää varten seurasin keskustelualueella jo kiivaasti alkanutta keskustelua tietosuojaan liittyen. Mielestäni yksi mielenkiintoisimmista aloituksista oli mobiilimaksamisen turvallisuuteen liittyvä kysymys. 3/10 suomalaisesta ei alkuperäisen artikkelin mukaan luota mobiilimaksamiseen. Voin kuvitella, että varsinkin vanhemmalla sukupolvella on haasteita siirtyä nykypäivän jatkuvasti kehittyviin maksutapoihin. Keskusteluun oli myös linkitetty toinen artikkeli lähimaksusta ja sen tulevaisuudesta. Mielestäni on todella epäilyttävän kuuloista, että verisuonitunnistautumista on alettu testaamaan, mutta ehkä se on yhtälailla tulevaisuutta kuin ylipäänsä lähimaksu on aikanaan ollut.Oma pelkoni mobiilimaksamiseen liittyy juurikin lähimaksuun ja siinä huijaamisen helppouteen tarvittaessa. Teknologia muuttuu niin nopeasti, etten näe miksi hyvin pian olisi mahdollista saada käsiin laitteita joilla pankkikortin voi tyhjentää uhrin taskun lähellä vain olemalla. Toivon mukaan näin ei kuitenkaan ole.
Toinen keskustelu johon osallistuin liittyi työsähköpostin käyttöön yksityisasioissa. Ymmärrän, että kun työskennellään arkaluontoisten tietojen kanssa tämä on ehdoton no-no, mutta omassa työelämässä tämä ei ole vielä ollut ongelma. Ei sillä, että pahemmin käyttäisin työsähköpostia omiin asioihin, mutta asian kanssa varuillaan olo ei vain aiemmin ole tullut mieleen. Linkkasin keskusteluun myös blogitekstin missä pohditaan työntekijän oikeuksia esimerkiksi sairas tilanteessa ja työnantajan täytyy jostain syystä päästä käsiksi työntekijän sähköpostiin.
Työyhteisössä tulisi ottaa huomioon, että kun työasioilla käytetään sosiaalista mediaa niin silloin luodaan erillinen tili yritykselle tai työntekijälle, joka on erillään työntekijän henkilökohtaisesta tilistä. Tällöin työasiat ja henkilökohtaiset asiat pysyvät paremmin erillään. Kun työntekijä käyttää yrityksen sosiaalista mediaa niin pitää myös luoda säännöt mitä tietoa ja materiaalia saa julkisesti jakaa. Vaikka postaus olisi salattu palvelussa niin tiettyjen kanavien palvelimet voivat sijaita haavoittuvassa paikassa, johon on pääsy ulkopuolisilla. Yrityksen tilin kirjautumistiedot tulisi myös vaihtaa säännöllisesti ja tietoja tulisi säilyttää hyvässä piilossa.
Asiakaspalvelun sekä kuluttajien sitouttamisen kannalta avoimuus ja läpinäkyvyys sosiaalisessa mediassa on vain myönteistä yrityksille. Kun jaetaan kuvia vaikka toimistoelämästä satunnaisesti on yritys helpommin lähestyttävä.
Jos tietosuoja ei ole kunnossa ja esimerkiksi työntekijöiden henkilökohtaisiin tietoihin päästään jotenkin käsiksi niin siinä voi olla monia uhkia. Viime vuosina on ilmennyt monia kiusaamis ja uhkailuskenaarioita, joissa henkilö on jakanut liikaa tietoa esimerkiksi loma-ajan kohdastaan someen ja näin varkaat ovat osanneet murtautua taloon oikeaan ajankohtaan. Kannattaa siis miettiä kaksi kertaa ennen kuin painaa julkaise postaukseen.
Terkuin,
Ronja
Kommentit
Lähetä kommentti