Oppimistehtävä #2 C

Sosiaalisen median pelisäännöt


Yritys jonka sosiaalisen median pelisääntöjä päätin tarkastella tarkemmin on Oy Sinebrychoff Ab. Säännöt löytyvät heidän sivuiltaan täältä: https://sinebrychoff.fi/kayttoehdot/sosiaalisen-median-saannot/

Sivuilla painotetaan, että kaikki kuluttajien sivuille lähettämät viestit sekä palautteet ovat muokkaamattomia ja ne julkaistaan sellaisenaan. Kuluttajien lähettämät viestit eivät kuitenkaan luonnollisesti välttämättä edusta yrityksen mielipiteitä tai arvoja. Yritys itse varmistaa, että kaikki oma viestintä on alan käytännesääntöjen mukaista ja sosiaalisesti vastuullista.

Kyseessä kun on alkoholituotteita markkinoiva yritys niin säännöissä painotetaan, että he eivät hyväksy alle 25-vuotiaiden kuvien julkaisua sosiaalisessa mediassaan. Myös vastuutonta juomista ja humalatilaa esittävät kuvat tai videot poistetaan. Tämä sääntö on ihan nykyisen alkoholilainsäädännön mukainen, joten sen vuoksi yritys sitä erityisesti painottaa. 

Luonnollisesti myös säännöissä kielletään muiden brändien mainokset tai linkit kolmansille osapuolille.

Yritykselle tai järjestölle tulisi ehdottomasti tehdä aina erilliset kirjalliset pelisäännöt, sisäiseen sekä ulkoiseen käyttöön. Mielestäni nämä tulisi laatia sosiaalisesta mediasta vastuussa oleva osasto eli yleensä markkinointi sekä HR-osasto yhteistyössä. Näin huomioidaan markkinointia koskeva lainsäädäntö sekä työntekijöiden yksityisyyttä varjeleva osapuoli.

Mielestäni Sinebrychoffilla oli hyvät yksinkertaiset ohjeet, jotka kuluttajakin ymmärtää hyvin. Lisäisin niihin vielä tarkennuksen työntekijöiden yksityisyydestä, että kenenkään työntekijän nimiä tai muita henkilötietoja ei julkaista sosiaalisessa mediassa.


Terkuin,
Ronja

Kommentit